111

سفرنامه خواف و نشتیفان ( پنجشنبه و آدینه 2 و3 /10/95 )

با تصمیم کمیته ی آموزش انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان خراسان رضوی ، مبنی بر آشنایی هر چه بیشتر راهنمایان گردشگری ، علاقه مندان و فعالان این حوزه ؛ سفری به سوی خواف و نشتیفان از مبدا مشهد مقدس در تاریخهای پنجشنبه دوم و آدینه سوم دی ماه یکهزارو سیصد و نود و پنج خورشیدی برنامه ریزی و اجرا شد.

گروه بازدیدکننده شامل راهنمایان گردشگری استان(اعضاء و غیرعضوهای انجمن صنفی)، فعالان و علاقه مندان حوزه ی گردشگری ، استاد پیشکسوت و مدیر کل سابق میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی ، جناب آقای دکتر رجبعلی لباف خانیکی ؛ جناب استاد صفرنژاد ،معاون سابق آموزش اداره ی کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی و استاد ارجمند درس تاریخ در دوره های آموزش راهنمایان گردشگری بودند. همچنین شایان توجه است که جناب آقای دکتر لباف از چند تن باستان شناس و پژوهشگر بلند پایه ی ایران است که در نزد سازمانها و نهادهای جهانی نیز بسیار شناخته شده و مورد احترام هستند.

این گروه را رییس محترم انجمن صنفی راهنمایان گردشگری خراسان رضوی جناب آقای محسن مکرم همراهی می کردند. از آنجا که سفر جنبه ی آموزشی داشت و نیز راهنمایان هم همراه یکدیگر بودند ، می بایست کسی راهنمای راهنمایان باشد که دانا و هم باتجربه می بود؛ خوشبختانه استاد پیشکسوت ، جناب آقای علی اصغر فیروز این امر را عهده دار بودند. گروه با شمار 40 تن در سپیده دم 2/10/95 ساعت 6:45 از جلو در هتل همای2 مشهد مقدس (واقع در بلوار جانباز جنوبی) به سوی نخستین مقصد (فرهادگرد) با اتوبوس اسکانیا و به رانندگی آقای مقدم حرکت کرد.

پس از خروج از  مشهد مقدس به سوی نخستین ایستگاه که سنگ بست و فرهادگرد بود و آرامگاه یکی از مشاهیر دوره ی غزنوی ، رفتیم. در میان مه غلیظ بامدادی و حدود یک و نیم ساعت پس از آن به فرهاد گرد رسیدیم. در آنجا آرامگاهی زیبا بامعماری اصیل ایرانی از میان انبوه مه خودنمایی می کرد. آرامگاه ارسلان جاذب وزیر و مشاور سلطان محمود غزنوی  اینجاست. راهنمایی ها و توضیحات استاد لباف در مورد تاریخ بنا، معماری وسازه های شخصی پیرامون آن موجب آشنایی بیشتر گروه با این شخصیت دانا و وزیر دانشمند شد. پس از آن به سوی تربت جام روان شدیم ودر مسیر از راهنمایی ها و توضیحات استاد لباف و استاد فیروز بهره می بردیم. پس از گذشت دو ونیم ساعت به تربت جام و مزار شیخ احمد جامی از عرفا و بزرگان جام رسیدیم که با راهنمایی های استاد لباف از مجموعه ی آرامگاه وی بازدید کردیم. بازدید از مجموعه ی آرامگاه شیخ احمد جامی نزدیک به یک ساعت به طول انجامید.

پس از آن از راه 97 به سوی تایباد روان شدیم. حدود ساعت دو بعد از ظهر به تایباد رسیدیم و بی درنگ به مسجد مولانا ابوبکر تایبادی رفتیم. اینجا که از بناهای دوره ی تیموری است و بسیار زیبا می نماید ، مسجد و آرامگاه مولانا شیخ زین الدین ابوبکر که از صوفیان برجسته ی قرن هشتم بوده ، است. مانند همیشه توضیح ارزشمند استاد لباف و راهنمایی استاد فیروز و همچنین استاد صفرنژاد ما را سر ذوق آورد.

بر سر راه که به سوی سنگان می رفتیم استاد لباف و جناب فیروز توجه ما را به سازه ای کهن و ارزشمند که از آثار معماری ایرانی عصر سلجوقی است ،جلب کردند. نام اثر میل کرات است که در نزدیکی روستایی به همین نام جای دارد. این اثر که از آجر ساخته شده و قاعده ای هشت ضلعی دارد برای راهیابی و راهنمایی کاروانها که از شرق به این سو می آمدند ساخته شده است.

منزلگاه دیگر سنگان است که در فاصله ی یک و نیم ساعتی از تایباد و جنوب غربی آنجاست.در سنگان به منزل جناب آقای محمد قادری ،از فعالان و علاقه مندان بخش گردشگری و مسوؤل روابط عمومی شهرداری سنگان ،رفتیم. ایشان و خانواده شان به گرمی از ما استقبال کردند. همچنین مسوؤل اقامتگاه بوم گردی نشتیفان ،جناب آقای عبد الحق پوریعقوب ، اینجا و در منزل آقای قادری به ما پیوستند. پس از ادای نماز و صرف نهار به مسجد گنبدخانه ی سنگان که از آثار معماری بسیار ارزشمند دوره ی خوارزمشاهی است رفتیم. سبک بی مانند معماری آنجا و توضیحات استاد لباف ما را آنچنان غرق زیبایی اینجا کرد که گذر زمان را متوجه نشدیم. بازدید از بام سنگان همراه آقای قادری به دانش ما افزود و بسیار لذت بردیم.

نزدیک ساعت شش و نیم بعد از ظهربه نشتیفان رسیدیم. آنجا با راهنمایی جناب آقای عبدالحق پوریعقوب به اقامتگاه بوم گردی " نگین آسباد نشتیفان " رفتیم و مورد استقبال خانواده ی پوریعقوب قرار گرفتیم. پس از اقامه ی نماز موسیقی محلی با دوتار نواخته و رقص چوب بازی محلی هم زینت بخش محفل دوستانه مان شد. با توجه به زیبایی خیره کننده ی آسبادها و نورپردازی در شب برای بازدید و عکاسی گروه به راه افتاد و به آن سوی خیابان و دیدن آسبادها یا همان آسیاهای بادی شتافتیم. حدود ساعت نه و پانزده دقیقه شب شام محلی که "بادمجان قلفی" نام داشت را صرف کردیم. شب بدینسان به پایان آمد و کم کم همه به استراحت پرداختند.

حضور گروه در اقامتگاه بوم گردی "نگین آسباد نشتیفان" بهانه ی گشایش رسمی اینجا بود که به یمن یک جلد کلام ا... مجید و ذکر صلوات در سحرگاهان همراه با آرزوی برکت و موفقیت از سوی گروه و به ویژه اساتید ارجمند به انجام رسید. البته مراسم پس از ادای نماز صبح و صرف صبحانه با کره ی محلی و مربای هویج و نان تافتون و لواش انجام شد.

باز با اشتیاق فراوان به سوی آسبادها رفتیم و حدود یک ساعت توضیحات استاد لباف گرامی را به گوش جان شنیدیم. از آنجا و حدود ساعت 9 صبح به سوی خواف روان شدیم. نخست به خرگرد رسیدیم و به مسجد جامع زوزن رفتییم که در منطقه ای کهن و باستانی نیز هست. اینجا شنونده ی یافته های ارزشمند باستان شناسی شدیم که استاد لباف خود در آن هنگام انجام داده بودند. معماری ارزشمند همراه با دوره های گوناگون و تنوع مواد و مصالح نشان از هوشمندی و مهندسی بی مانند ایرانی دارد. بازدید از مدرسه ی زیبای غیاثیه ی خردگرد هم به لطف بیان زیبای استاد لباف بر ارزش این سفر صد چندان افزود.

دیگر بنای ارزشمند مسجد غیاثیه خرگرد است که یکی از شاهکارهای هنر و معماری دوره ی تیموری است. آرامگاه بانی آن هم روبرو و در دامنه ی کوه است. بازدید از بناها تا ساعت دو و نیم پس از ظهر ادامه یافت و از آنجا برای ادای نماز و صرف نهار "آش بلغورشیر" محلی با نان تافتون به منزل آقای سرخوش از اهالی مهربان و خونگرم خواف رفتیم. در آنجا آقای پرنده از اعضای شورای شهر خواف هم برای خوش آمد گویی و گپ و گفت به ما پیوستند. پس از ساعتی برای بازدید از نمایشگاه صتایع دستی در خواف رفتیم. گروه از نمایشگاه صنایع دستی و محصولات محلی مانند زرشک ، پسته و زعفران خرید کرد. اینجا منزلگاه پایانی این سفر بود.

در راه بازگشت به سوی شمال شرق و حدود ساعت شش ونیم به رشتخوار رسیدیم. برای ادای نماز توقف کردیم . پس از آن به سوی تربت حیدریه عازم شدیم و ساعت 7:40 به آنجا رسیدیم. سپس از آزاد راه باغچه به سوی مشهد مقدس روان شدیم و در ساعت 9:20 شب به ساحت مقدس حضرت امام رضا (ع) سلام گفتیم.

برای ارسال نظر وارد سایت شوید

آدرس دفتر انجمن: ادرس مشهد خيابان كوهسنگي بوستان كوهسنگي
موزه بزرگ خراسان رضوي
طبقه منهاي يك
تلفن: 05137259311

05137269070       05137269502

داخلی 1098           فکس داخلی :1076

تلفن همراه: 09014440227

طراحی و پیاده سازی گروه مهندسین رایمون سیستم شرق | فروش هاست و سرور در ایران رایمون سرور